Principal |
Barcelona :: 25/10/2018

Tamara Carrasco: «Torra y Buch hacen un flaco favor hablando de violencia cuando no existe»

Andreu Merino / Diari Jornada
Entrevista a Tamaro Carrasco, activista del CDR de Viladecans

Tamara Carrasco fue detenida el 10 de abril por la Guardia Civil a raíz de una movilización de los CDR. Medio año después, la Audiencia Nacional la mantiene confinada en Viladecans y aún no sabe de qué se le acusa.

¿Cómo ha cambiado su vida desde que el 10 de abril la Guardia Civil la detuvo bajo la acusación de rebelión y terrorismo? 
La vida me ha cambiado totalmente. De la noche a la mañana me han convertido en una persona pública. Estás acostumbrado a ver detenciones en la televisión y de repente pasas a ser protagonista. Los primeros días fueron muy duros. Me diagnosticaron estrés agudo y lo pasé mal. Necesitaba asimilar lo que me había pasado, entender el contexto y eliminar el estrés que me dominaba. También reafirmar los principios que me habían llevado a estar en esta situación. Ahora estoy más tranquila y en una etapa más de rabia e impotencia, consciente de la situación en la que puedo acabar.

Sigue confinada en Viladecans, como medida cautelar ordenada por la Audiencia Nacional. El juez lo justifica con el argumento de que los Comités de Defensa de la República (CDR) continúan activos. ¿Lo ve como una decisión política? 
Totalmente. Se han saltado su legalidad desde el primer minuto. Te pueden juzgar por hechos pasados cometidos por ti. Tu libertad no puede depender de lo que puedan hacer en un futuro terceras personas.

¿Qué semejanzas y diferencias ve entre su caso y el del resto de presos políticos y exiliados en el marco de la macrocausa judicial contra el independentismo? 
La diferencia principal es el tipo de castigo. Yo no estoy presa porque no tengo barrotes pero no puedo salir de aquí. Por otra parte, yo todavía no sé de qué me acusan. 

La Audiencia Nacional, sin embargo, rechazó la petición del fiscal de acusarte por rebelión y terrorismo y aceptó investigarla por desórdenes públicos, ¿verdad?
Sí, pero ello conllevaría que la investigación se hiciera desde los juzgados de Gavà y no es así. Mi defensa y yo interpretamos que existe la posibilidad de que me quieran hacer como los jóvenes de Altsasu. Interpretamos que se me acusa de algo más grave que desórdenes públicos para que, en este caso, la instrucción se habría trasladado a los juzgados de Gavà. Pedimos a la Audiencia conocer los cargos, argumentando una situación de indefensión jurídica. En su respuesta no aclaran los cargos que me imputan. 

¿La sorprende este comportamiento del sistema judicial? 
No, porque hay muchos precedentes. El caso del Alfon, las operaciones Piñata y Pandora ... A mí me detuvieron con un protocolo antiterrorista y ahora puedo estar confinada en mi pueblo un año y medio más.

¿El movimiento independentista tenía suficientes herramientas para afrontar la escalada de represión aplicada por el Estado desde el otoño pasado? 
Nos cogió desprevenidos, sin suficiente formación antirepressiva. Aquí tenemos Alerta Solidaria y alguna entidad más, que son históricas. Pero se han visto desbordadas por el incremento de casos represivos. En Madrid y Euskal Herria, por ejemplo, tienen mucha más formación antirepressiva que nosotros. 

¿Y como se puede formar a la gente en materia antirepressiva? 
Para empezar, asistiendo a los cursos formativos que ofrecen algunos colectivos. Pero hay que tener claro que una cosa es la teoría y otra la práctica. Cuando tú te quedas sola con diez guardias civiles armados, el tema cambia.

«Los dirigentes están acostumbrados a que la gente vote cada cuatro años y ahora se encuentran un pueblo combativo y exigente»

¿Nunca se está preparado para ello? 
En ese momento tienes que mantener la serenidad e intentar recordar lo que te han dicho en las formaciones. Yo lo primero que hice cuando entraron en mi casa fue pedir un abogado. Me dijeron que como se me acusaba de terrorismo me tocaba uno de oficio. Contando el traslado a Madrid, estuve un día y medio sin abogado. También me hicieron fotos de los tatuajes y yo no sabía que me podía negar. Sí que me negué, sin embargo, a hacerme una prueba de ADN porque si no me podían situarse donde quisieran. Por otro lado, cuando te hacen el reconocimiento médico tú tienes que estar sola con el médico y en mi caso la policía estaba presente. 

Una de las pruebas que había en su contra era una nota de voz en el que animaba a hacer varias acciones directas. ¿Pensaba que le podría llevar tantos problemas?

La nota de voz se saca completamente de contexto. Era una conversación privada que no sabemos cómo se filtró. De todos modos, había muchas notas de voz iguales que la mía. Y lo que decía yo al audio lo dijo también el portavoz del sindicato de taxis en prime time en Tele 5. Aquí lo que pasó es que actuaron en un lugar donde esperaban que no habría respuesta. Por eso vinieron al Baix Llobregat a buscarnos a Adrià Carrasco ya mí y de hecho pensaban que él y yo teníamos alguna relación. 

¿Qué le preguntaron? 

Si éramos familia, como si todos los Carrasco fuéramos independentistas. El Adri y yo no nos conocíamos de nada. 

¿Ha mantenido el contacto con Adrià desde entonces? ¿Cómo valora su decisión de exiliarse?

Sí, hemos mantenido el contacto porque ambos formamos parte de la misma causa y lo que le pase a uno le afectará al otro. Estamos ligados por toda la vida. No valoraré su decisión de exiliarse. Es una decisión que tienes que tomar en cinco segundos y las ha tenido que pasar putas por haberse ido. Eso sí, pienso que hará un trabajo genial fuera. Es muy diferente exiliarte como miembro de un gobierno que hacerlo como civil que huye por la ventana de su casa. 

¿Le parece que se les ha tratado de manera diferente a usted ya Adri por el hecho de no ser cargos electos? 

Al principio esto pasaba, pero Adri y yo hemos picado mucha piedra y ha cambiado. Ahora mucha gente ya nos pone al mismo nivel que el resto de represaliados.

Adrián Carrasco y usted, a diferencia del resto de represaliados, eran personas anónimas hasta el momento. 

Sí, de hecho nosotros la policía nos identifica por imágenes grabadas en manifestaciones. 

¿Qué piensa, pues, de las críticas a las personas que se tapan la cara para tomar parte en movilizaciones? 

Las personas que tienen este discurso no tienen formación antirepressiva. Yo a un compañero no le reprocharía nunca que se tape la cara o se la deje de tapar. El presidente Torra y el consejero Buch nos están haciendo un flaco favor hablando de violencia cuando no existe. No pueden comprar el relato de la violencia que vende Ciudadanos. 

¿Más allá de la violencia, hay una movilización más contundente para desatascar el conflicto político en Cataluña?

Todo se conseguirá en la calle. Hasta que no toquemos la economía y el bolsillo de la oligarquía, Europa no nos mirará. Nuestros dirigentes deben desobedecer y hacer efectivo el mandato del 1-O. Estaban acostumbrados a que la gente votara cada cuatro años y ahora se encuentran un pueblo combativo y exigente. 

¿El mandato del 1-O, sin embargo, está todavía vigente un año después? 
El Parlamento está legitimado para hacerlo y se pueden tomar muchas decisiones. Por ejemplo, volver a aprobar las leyes tumbadas por el Tribunal Constitucional. Cuando hablo de desobedecer también me refiero a eso.

__________

ENTREVISTA A TAMARO CARRASCO, ACTIVISTA DEL CDR DE VILADECANS

Tamara Carrasco: «Torra i Buch fan un flac favor parlant de violència quan no existeix»

 Tamara Carrasco va ser detinguda el 10 d’abril per la Guàrdia Civil arran d’una mobilització dels CDR. Mig any després, l’Audiència Nacional la manté confinada a Viladecans i encara no sap de què se l’acusa.

Com ha canviat la seva vida des que el 10 d’abril la Guàrdia Civil la va detenir sota l’acusació de rebel·lió i terrorisme? 
La vida m’ha canviat totalment. De la nit al dia m’han convertit en una persona pública. Tu estàs acostumat a veure detencions a la televisió i de cop passes a ser-ne protagonista. Els primers dies van ser molt durs. Em van diagnosticar estrès agut i ho vaig passar malament. Necessitava assimilar el que m’havia passat, entendre el context i eliminar l’estrès que em dominava. També reafirmar els principis que m’havien portat a estar en aquesta situació. Ara estic més tranquil·la i en una etapa més de ràbia i impotència, conscient de la situació en què puc acabar. 

Continua confinada a Viladecans, com a mesura cautelar ordenada per l’Audiència Nacional. El jutge ho justifica amb l’argument que els Comitès de Defensa de la República (CDR) continuen actius. Ho veu com una decisió política? 
Totalment. S’han saltat la seva legalitat des del primer minut. Et poden jutjar per fets passats comesos per tu. La teva llibertat no pot dependre del que puguin fer en un futur terceres persones.

Quines semblances i diferències veu entre el seu cas i el de la resta de presos polítics i exiliats en el marc de la macrocausa judicial contra l’independentisme? 
La diferència principal és el tipus de càstig. Jo no estic presa perquè no tinc barrots però no puc sortir d’aquí. D’altra banda, jo encara no sé de què m’acusen. 

L’Audiència Nacional, però, va rebutjar la petició del fiscal d’acusar-te per rebel·lió i terrorisme i va acceptar investigar-la per desordres públics, oi? 
Sí, però això comportaria que la investigació es fes des dels jutjats de Gavà i no és així. La meva defensa i jo interpretem que hi ha la possibilitat que em vulguin fer com als joves d’Altsasu. Interpretem que se m’acusa d’alguna cosa més greu que desordres públics perquè, en aquest cas, la instrucció s’hauria traslladat als jutjats de Gavà. Vam demanar a l’Audiència conèixer els càrrecs, argumentant una situació d’indefensió jurídica. En la seva resposta no aclareixen els càrrecs que m’imputen. 

La sorprèn aquest comportament del sistema judicial? 
No, perquè hi ha molts precedents. El cas de l’Alfon, les operacions Pinyata i Pandora... A mi em van detenir amb un protocol antiterrorista i ara puc estar confinada al meu poble un any i mig més.

El moviment independentista tenia prou eines per afrontar l’escalada de repressió aplicada per l’Estat des de la tardor passada? 
Ens va agafar desprevinguts, sense prou formació antirepressiva. Aquí tenim Alerta Solidària i alguna entitat més, que són històriques. Però s’han vist desbordades per l’increment de casos repressius. A Madrid i Euskal Herria, per exemple, tenen molta més formació antirepressiva que nosaltres. 

I com es pot formar la gent en matèria antirepressiva? 
Per començar, assistint als cursos formatius que ofereixen alguns col·lectius. Però cal tenir clar que una cosa és la teoria i l’altra la pràctica. Quan tu et quedes sola amb deu guàrdies civils armats, el tema canvia. 

«Els dirigents estan acostumats al fet que la gent voti cada quatre anys i ara es troben un poble combatiu i exigent»

 

Mai s’està preparat per això? 
En aquell moment has de mantenir la serenitat i intentar recordar el que t’han dit a les formacions. Jo el primer que vaig fer quan van entrar a casa meva va ser demanar un advocat. Em van dir que com que se m’acusava de terrorisme me’n tocava un d’ofici. Comptant el trasllat a Madrid, vaig estar un dia i mig sense advocat. També em van fer fotos dels tatuatges i jo no sabia que m’hi podia negar. Sí que em vaig negar, però, a fer-me una prova d’ADN perquè si no em podien situar on volguessin. D’altra banda, quan et fan el reconeixement mèdic tu has d’estar sola amb el metge i en el meu cas la policia hi era present. 

Una de les proves que hi havia en contra seva era una nota de veu en què animava a fer diverses accions directes. Pensava que li podria portar tants problemes? 
La nota de veu es treu completament de context. Era una conversa privada que no sabem com es va filtrar. De tota manera, hi havia moltes notes de veu iguals que la meva. I el que deia jo a l’àudio ho va dir també el portaveu del sindicat de taxis en prime time a Tele 5. Aquí el que va passar és que van actuar en un lloc on esperaven que no hi hauria resposta. Per això van venir al Baix Llobregat a buscar-nos a l’Adrià Carrasco i a mi i de fet pensaven que ell i jo teníem alguna relació. 

Què li van preguntar? 
Si érem família, com si tots els Carrasco fóssim independentistes. L’Adri i jo no ens coneixíem de res. 

Heu mantingut el contacte amb l’Adrià des de llavors? Com valora la seva decisió d’exiliar-se? 
Sí, hem mantingut el contacte perquè tots dos formem part de la mateixa causa i el que li passi a un afectarà l’altre. Estem lligats per tota la vida. No valoraré la seva decisió d’exiliar-se. És una decisió que has de prendre en cinc segons i les ha hagut de passar putes per haver marxat. Això sí, penso que farà una feina genial a fora. És molt diferent exiliar-te com a membre d’un govern que fer-ho com a civil que fuig per la finestra de casa seva. 

Li sembla que se’ls ha tractat de manera diferent a vostè i a l’Adri pel fet de no ser càrrecs electes? 
Al principi això passava, però l’Adri i jo hem picat molta pedra i ha canviat. Ara molta gent ja ens posa al mateix nivell que la resta de represaliats. 

L’Adrià Carrasco i vostè, a diferència de la resta de represaliats, eren persones anònimes fins al moment. 
Sí, de fet a nosaltres la policia ens identifica per imatges gravades en manifestacions. 

Què en pensa, doncs, de les crítiques a les persones que es tapen la cara per prendre part en mobilitzacions? 
Les persones que tenen aquest discurs no tenen formació antirepressiva. Jo a un company no li retreuré mai que es tapi la cara o se la deixi de tapar. El president Torra i el conseller Buch ens estan fent un flac favor parlant de violència quan no existeix. No poden comprar el relat de la violència que ven Ciutadans. 

Més enllà de la violència, cal una mobilització més contundent per desencallar el conflicte polític a Catalunya? 
Tot s’aconseguirà al carrer. Fins que no toquem l’economia i la butxaca de l’oligarquia, Europa no ens mirarà. Els nostres dirigents han de desobeir i fer efectiu el mandat de l’1-O. Estaven acostumats que la gent votés cada quatre anys i ara es troben un poble combatiu i exigent. 

El mandat de l’1-O, però, és encara vigent un any després? 
El Parlament està legitimat per fer-ho i es poden prendre moltes decisions. Per exemple, tornar a aprovar les lleis tombades pel Tribunal Constitucional. Quan parlo de desobeir també em refereixo a això.

https://www.diarijornada.coop/actualitat/20181020/torra-buch-fan-flac-favor-parlant-violencia-quan-no-existeix

 

Enlace al artículo: https://www.lahaine.org/fL8M